MEREKA

Cik Unik 2

Helwa melangkah pelahan ke koridor sekolah. Dia memerhatikan sekeliling kawasan sekolah yang lenggang itu. Kosong.. Berdebar-debar juga jantungnya  memikir tentang reaksi pelajar dan guru tehadapnya nanti.

Aahhh.. pedulikan laa.. i'm new here as new student.. wahhh.. bangganya aku.. he he.. aku akan terus kan rancangan ku.. Semangat Puteri Helwa Batrisya!! Lets play the game..

Dia melangkah dengan lebih semangat..

Pertama, tempat dituju.. hmmm.. nak pergi mana ekk.. haaa!! Bilik guru..


**********


Bilik guru.. Helwa melihat tanda yang terpapar di depan pintu di hadapannya. Pintu diketuknya perlahan. Tiada jawapan. Diketuknya lagi. Masih senyap. Makin kuat. Aikk! senyap jugak?? Pekak ke cikgu sekolah ni?? Tanpa membuang masa. Pantas tangannya memusing tembol pintu dan dibukanya secara perlahan-lahan. Dan dengan perlahan-lahan juga kepalanya menjenguk ke dalam bilik itu. Berkerut dahinya melihat suasana di dalam bilik cikgu itu

“Ehhh…. Kosong?? Mana dorang ne?? tak kan satu cikgu pun takde..” cuti sekolah kee?? Tak kan laa.. cuti penggal dah habis. cuti ujung tahun lama lagi kan.. exam pun belum..

“Awak!!”

Gulp! Siapa tu??

Terkejut Helwa. Tegak terus badannya mendengar sergahan itu. Pelahan-pelahan pusingnya badanya itu sambil menundukkan mukanya. Tak sanggup rasanya untuk melihatkan wajahnya ketika itu. Boleh pengsan orang tu nanti melihat wajahnya yang agak hodoh itu.

“Awak buat pe kat sini? Kan semua pelajar sepatutnya berhimpun ke dewan besar! Awak ponteng ye!”

"Mak aii.. Ni yang ku geram ne.. tak payah laa jerit-jerit.. dia ingat aku pekak ke?! Nanti kau.. aku bagitau papa baru kau tau" bisik Helwa pelahan

"Apa, cakap sekali lagi" tegas lelaki itu

“Err.. sa.. saya budak baru.. kat… sini.. Baru je sampai…” Wahh.. pandainya aku belakon.. Tersenyum simpul dia disebalik wajah yang menunduk.

“Oo.. budak baru.. baru sampai??" Helwa sekadar menganggukkan kepala..

“lambatnye.. first sekolah dah pandai datang lewat.. Masuk!!”

Tercengang Helwa dengan arahan lelaki itu. 

"Masukk??? nak masuk mana?" 

"Masuk ofis lah, buat late attendance!" lelaki itu berjalan ke dalam ofis melintasi Helwa. Ohh.. masuk bilik cikgu rupa nya.. cikgu rupa nya mamat ni.. tapi nampak muda je.. Dia mengekori lelaki itu tanpa bantahan.


**********


Helwa berjalan mengikut belakang lelaki itu. Eh eh.. biar betul.. tinggi nye mamat?? Kalau aku 170cm.. so cikgu ne mesti dalam 178 or 180cm.. aku yang tinggi ni pun paras bahu dia.. Sempat lagi Helwa menilik lelaki di hadapannya itu.. wahhh.. cutenye.. mata dia sayu je.. hidung pun mancung.. waaahhh.. bibir dia.. bersih jee.. mesti tak merokok nie.. rambut pun ada…..….

“Dah khatam awak tilik muka saya??” tersentak dia mendengar lelaki tu bersuara.. Aduhh.. dia perasan ke aku tengok dia.. maluuuu sihh.. 

Cikgu lelaki tu kelihatan membelek-belek sebuah buku…

“Tulis nama awak kat sini.. Isi semua tempat kosong tu.. Ikut je yang ada kat atas tu” Aurora sekadar mengangguk kan kepalanya.

Puteri Helwa Batrisya binti.. eh eh.. tak payah bagi nama papa laa.. kang terkantoi.. abis plan aku.. Helwa meneruskan lagi mengisi semua tempat kosong. Setelah selesai, dikembalinya buku itu kepada cikgu lelaki tadi.

“Puteri Helwa Batrisya?!!” muka lelaki tu sedikit terkejut.. Aishh! mamat ni kalau tak jerit tak boleh ke.. boleh pekak aku kalau macam ni..

“Ye.. Tu nama saya. Kenapa cikgu? Ada masalah ke?” Helwa pura-pura bertanya, padahal dia pasti cikgu itu sudah tau dia siapa.

“Cikgu??” sahut cikgu itu perlahan. Berkerut-kerut dahi cikgu itu. Bibirnya mengukir senyum perlahan. Wahhh.. cute nya dia senyum. Ada lesung pipit kat dekat pipi kiri dia.

“Hurmmm.. Your dad Tan Sri Ibrahim ke??”

“Yup” Eh! opss!! kantoi!! Pesal mulut ne… celupar betul!! Helwa menampar-nampar sikit mulut nya..

Tak semana-mana lelaki itu bediri dari tempat duduknya.

"Kenapa kalut sangat ni??" Haa.. baru kau tau aku siapa.. nak tergelak Helwa melihat reaksi spontan cikgu itu tapi ditahannya.

Nevermind… yes.. I’m his daugther… Ada problem ke?” Aurora membuka kacamata dan gigi palsunya sebentar dan memasangnya kembali.

“tak de.. tapi….” Aduhh mamat ni.. sibukk je tapi-tapi..

“Sshhhh.. jangan banyak tanya boleh tak?” Bulat terus mata lelaki tu. Mungkin terkejut perubahan Helwa yang mengejut itu. Wahhh.. besarnya mata.. tak kan tu pun takut pakcikkkk.. ha ha ha..

“Ni.. Saya nak mintak tolong satu. Tolong jangan heboh pasal hal peribadi saya. Saya tak suka. Just keep your mouth shut about this.. boleh kan?” Helwa mengayakan mulutnya kena zip.. Teranggung-anggung cikgu lelaki tu.

“Ok cikgu…..” Helwa berhenti di situ, terangkat keningnya sedikit. jari telunjuk diletakkan di bawah dagu. Dia berfikir sejenak. siapa nama cikgu ni..

“Amirul Shahreeza… Panggil Reeza” disambut oleh lelaki itu.. wahh.. pandai tangkap..

"Amirul Shahreeza??!!" Kali ini dia pulak yang terkejut.

"Yes. thah's my name.. Kenapa? Ada masalah ke?" Aikk Cikgu ni. sengaja lah tu nak ajuk cakap aku tadi.

“Tak ada apa-apa. by the way.. Cikgu boleh tak padam nama saya tu. Thank you.." Pandai-pandai dia bagi arahan tanpa rasa hormat.

Helwa mengenyitkan mata di sebalik kacamata tebalnya itu sambil tersenyum kecil. Seperti biasa cikgu Reeza hanya menganggukkan kepala nya.. Tadi bukan main garang lagi.. sekarang.. ha ha ha.. Tergelak dia melihat cikgu Reeza.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan