MEREKA

Cik Unik 3

"Hello….” Helwa menjawap handsetnya dengan mata yang masih tertutup.

“Hello… nak cakap ke tak ni?? Dah laa kacau orang tidor!!!” bentak Helwa.. Geram dengan pemanggil yang tidak mengeluarkan suara tu.

“Wehhh!! Ko nak cakap ke tak ni?? Aku tutup pulak kang!!” Dia memang tak suka kalau tidurnya diganggu. Aku pun satu.. kenapalah boleh lupa nak off handset ne.. kacau ketenteraman betul laa!! huh!

“Puteri Helwa Batrisya???” Suara serak-serak basah kedengaran.

Ehh.. suara mamat mana ni??

“Aaa... aku la tu.. nak pe? siapaaa ni…...”

Gulp! Terbuka terus mata Helwa. Terus dia melihat screen handsetnya.. Aduhhh.. mamat sewel ni… pe dia nakkkk… Aishhhh!


***


Helwa jalan beriringgan Cikgu Reeza di koridor sekolah.

“REEZAAAA…!!”

Helwa memberhentikan langkahnya dan menoleh ke arah suara itu. Sekumpulan lelaki menuju ke arah mereka. Hensemnya.. Kumpulan apa ni?? Bola sepak ke?? Tapi baju uniform bola sepak bukannya macam ni.. smart giler.. tinggi pulak tu.. memang my type lerr.. wahhh.. dia lambai laa.. pesal aku gedik semacam ni. Helwa mengangkat tangannya untuk membalas lambaian itu.

Eh eh..  nak pergi mana tu.. Sekumpulan lelaki itu berjalan melintasi Helwa. Ada seorang lelaki yang berambut panjang tersenyum sinis kepadanya..

“Reeza.. kau buat pe kat sini?? Lama kitorang tunggu kau.. kau ambik baju ke buat baju?” Ooo.. Kawan Cikgu Reeza rupanya.. Malu sihh...

“Siapa minah ni? ” lelaki yang senyum sinis tadi bersuara. What!! Excuse me!! Dia panggil aku minah. Tak boleh jadi ni 

“EHH!!” belum sempat Helwa menyambung cakapnya sudah disampuk oleh seorang lagi kawan Cikgu Reeza.

“Wehhh. dah lambat ni.. Performance kita sekejap lagi nak start. kau pun belum siap lagi ni.” Lelaki yang memakai topi putih terus menarik tangan Cikgu Reeza dan melangkah meninggalkan Aurora.

“Cikguuuu!!” jerit Helwa.

Serentak keenam-enam jejaka di hadapan Helwa berpusing. Berkerut-keri dahi mereka kecuali Cikgu Reeza tetap dengan muka selamba dia, macam tak ada apa-apa yang berlaku..

“Cikgu? Mana cikgu?? Tanya mamat yang menggelar Helwa minah tadi.

“Tuuu..” muncung mulut Helwa menunjuk ke arah Cikgu Reeza..

“Dia??" mamat tu menunjuk Reeza. Helwa sekadar menganggukkan kepalanya.

"Bila masa kau jadi cikgu??" soal mamat tu lagi kepada Cikgu Reeza. Cikgu Reeza hanya menjungkitkan bahunya.

“AHAHAHA.. biar betul... ” Bergema mamat tu gelak. Ditambah dengan gelak mamat yang lain.. tapi tapi.. mamat yang pakai topi tu diam je.. serious gaban muka dia..

Wait wait.. mamat ni kena kan aku laa ni.. kurang asam.. yang aku pikir dia cikgu pesal.. aduhh.. muka dia muda macam tu pun aku bleh pikir dia cikgu!! dengan hati yang panas Helwa melangkah laju menuju ke mamat-mamat di hadapannya itu. Semua tinggi-tinggi, terpaksa Helwa mendongak kepalanya sedikit.

“Kauuu!!!” jari telunjuk Helwa di tunding ke muka Cikgu Reeza… no no no.. I mean Reeza je..

“Yup??” dengan muka selamba Reeza

“kau kena kan aku ye!!”

“Eh! kau terkena ke?" Reeza buat muka bodoh.

"Jangan nak main-main lah! kau tak tahu aku siapa! Just beware!"

"Puteri Helwa Batrisya. Anak bungsu Tan Sri Ibrahim. Budak yang selalu kena buang sekolah. Siapa tak kenal"

"Kau ni kenapa eh! Saja nak carik gadoh dengan aku ke! Dah lama sangat makan pakai sudu ke sampai nak merasa makan pakai tube!"

"Kenapa, best ke makan pakai tube? Kau pernah rasa ke?"

"Kau jangan nak cabar aku!" bentak Helwa.

" wuuuuu~~ takut nye~”

“Wehh.. sudah laa tu. Sebelum perang ke tiga meletus baik kita blah sekarang. Dah lambat ni..” sekali lagi tangan Reeza kena tarik oleh mamat yang sebelumnya.

Terpinga-pinga Helwa kena tinggal macam tu je.

“SEWELLLLLLLLLLLLLLLLLL!!” jerit Helwa lantang. Dari jauh dia nampak Reeza melambai-lambai tangannya dari belakang.


***


“Wooiiiiii!! Tidur ke..” terkejut Helwa dengan sergahan itu…

“Dari mana kau dapat number aku?" jawap Helwa kasar.

“kat mana eh? Jap jap.. aku pikir dulu.. hmmmm" Reeza ketawa perlahan di hujung talian.

"Aishhh.. kau nak main-mainkan aku eh?!" Sergah Helwa sehingga membuatkaan Reeza terdiam seketika.

"Kau ni.. Cakap sopan sikit boleh tak??”

“So what!! None of your things!!”

“Ye laa tu.. none of my things.. yang ko jerit-jerit tu boleh pekak telinga aku tau tak.. telinga ni my things ok”

“HA HA HA.. ada aku kesah” gelak Helwa.. confirm tak ikhlas..

“Betul kau tak kesah?? How about this.. ko tak kesah kalau aku pecah rahsia kau pasal kau Tan Sri Ibrahim?”

Mampus.. abis laa aku kalau pecah rahsia aku tu.. hancur plan aku.. eee.. mamat ni… benci benci benci!!

“Pecah lah kalau berani!" cabar Helwa

"Sure?"

"Aishh ! Pe ko nak aaa??!!” bentak Helwa

“Good question but boleh tak cakap tu slow sikit. Bingit telinga aku” terdengar gelak mamat tu.

Eee.. mamat ni memang nak kena siku kot.. geramnya.

“Aishh.. so kau nak apa?” kata Aurora perlahan.. sabar.. sabar..

“Kan bagus tu.. hehehe… Senang je.. Esok masa break time jumpa aku kat room A.. jangan lambat! Sharp at ten!!”

“kat…” klik!.. “….mana room tu?” tut… tut.. tut.. talian dah ditutup..

“Aarrggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!! Gerammmmmm gerammmmm gerammmmmmm!!” Helwa menumbuk-numbuk bantal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan