MEREKA

Cik Unik 1

“TADAAAAA…. ok tak auntie??” Helwa berpusing menggayakan diri di depan Auntie Liya.

“Betul ke Wawa nak pakai macam ni lagi??” berkerut dahi Auntie Liya melihat cara Helwa berhias, dengan tocang dua, reben besar di tambah dengan gigi palsu yang tak tersusun menghiasi gignya dan tak tinggal dengan kaca mata tebal yang ditempah khas untuk dia pakai walaupun matanya sedia ada tidak mempunyai masalah penglihatan langsung. Sekali pandang ada macam muka Betty yang belakon dalam cerita ugly Betty.

"Dah siap macam ni.. Mestilah betul Auntie.. Lepas ni kalau lelaki tu tengok Wawa hodoh macam ni confirm dia tak nak kat Wawa"

“Ye la ye laa. Tapi Wawa tau ke dia siapa?"


"Erkkkk.. tak.." Helwa mengaru kepalanya yang tak gatal. Memang dia tak pernah ambil tahu tentang lelaki itu. Tiba-tiba semalam papa suruh jumpa dan berkenalan dengan bakal tunangnya itu. Terkejut jugak dia tapi nak membantah memang dia tidak berani. Segala keputusan Tan Sri Ibrahim memang tidak dapat dibangkang, confirm bergegar satu rumah kalau Tan Sri Ibrahim naik angin.

"Tapi kata papa, dia satu sekolah dengan Wawa"

"Ohh.. dah dah.. tengok jam tu pukul berapa. dah lewat sangat ni"

"WHAT!! Kenapa auntie tak sound Wawa awal-awal” Bulat mata Helwa melihat jam dinding yang menunjukkan sudah pukul 8.20 pagi.. Aduh, first sekolah dah lewat.. abis aku!! Helwa menggaru kepalanya.

Kelam kabut Helwa menyarungkan kasut sekolahnya dan terus berlari berlari keluar dari bilik.


**********


Sampai di pintu utama, Helwa terus menuju ke Uncle Halim, driver sejati papa tapi dah jadi drivernya mulai hari ini.

“Uncle, cancel plan lah.. Wawa ikut uncle je arini.. dah lewat ni.. Balik nanti Wawa bawak basikal tu..” Uncle Halim hanya menganggukkan kepalanya.

Rancangan awal Helwa untuk ke sekolah menggunakan basikal itu tidak menjadi. Alasan Helwa supaya dia tidak nampak mewah. Plan yang agak pelik jugak dan agak tidak munasabah.

“Basikal tu Uncle bawak nanti je laa.. letak je kat parking sekolah.. pandai-pandai uncle la ekk, Mesej Wawa kalau dah buat semua tu..”

“Baiklah cik Helwa”

“Helwa. Jangan buat hal tau.. jangan nak gadoh-gadoh lagi” terkejut Helwa dengan sergahan Auntie Liya yang tiba-tiba itu.

“Ye laa Auntie.. tapi tak promise tau” terus Helwa masuk ke dalam kereta yang pintu sudah tersedia dibuka oleh Uncle Halim. Sempat jugak dia mengenyit mata dan menunjukkan tanda dua ke auntie liya. Peace!

“Cepat laaa Uncle.. Wawa dah lewat ni”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan